مقام مسجد گوهرشاد
این مسجد در جنوب آرامگاه رضوی جایدارد و به رواقهای تشریفات مشهد دارالسیاده و دارالحفاظِ آن پیوسته می باشد. یک صحن به گستردگی ۲۸۰۰ متر مربع دارااست و زیربنای آن ۹۴۰۰ متر مربع می باشد. بنای مسجد مشمولٔ ۴ ایوان بلندمرتبه و ۷ شبستان میباشد. گنبدخانه پشت حیاط مقصوره، با شبستانهای یک طبقه، نصیبهای متعدد مسجد را به هم پیوند می دهد. حیاط جنوبی، ایوان مقصوره اسم داراست و ایوان شمالی، دارای شهرت به تراس دارالسیاده میباشد. تراس شرقی، ایوان اعتکاف نامیده می شود و حیاط غربی، ایوان روحانی بهاء الدین نامگذاری شده است. مسجد چهار ایوانه می باشد و اصلی ترین آن جنوبی یا این که مقصوره میباشد که گنبد روی آن واقع گردیده و مناره های آن که از قدیمی ترین مناره هاست آن را از دیگر مساجد مستقل می سازد. مصالح و تزیینات فراوانی دست به دست هم داده اند تا این موسسه ی زیبا را به وجود آورده اند.. عواملی مثل تقارن، ریتم و رنگ، علاوه بر صورت آفرینی دارنده پیام میباشند و در بناهای اسلامی خصوصاً مسجد کاربرد فراوان دارا هستند. در مسجد گوهرشاد نحوه قرارگیری حیاط ها، مناره ها و رواق ها دارنده تقارن میباشند.
زمانی وارد مسجد گوهرشاد می شویم، بین تزیینات کاشی لبریز نقش و نگاری قرار میگیریم که در نظر اول کلیه آبی رنگ به لحاظ می رسند. ولی هرچه به دیواره های آن و حیاط ها مجاورت می شویم، تأثیر متفاوتی را شم می کنیم. این تأثیر شایسته ترین راهنما برای هنرمند هست که رنگ ها را چهطور در کنار هم قرار دهد تا جلوه ی بیشتری به شغل ببخشد. متأسفانه این جای با مجموع مختصات بارز، ناشناخته باقیمانده و هیچگاه پژوهش جامعی از بعدها هنری آن نشده است و به جرأت می قدرت خاطرنشان کرد پالت رنگی که در این مجموعه معرفی گردیده تا کنون حادثه نیفتاده میباشد و در صورتی اشکالاتی در آن مشاهده می شود قابل بخشودن میباشد.
مقام مسجد گوهرشاد
این مسجد در جنوب آرامگاه رضوی جایدارد و به رواقهای تشریفات مشهد دارالسیاده و دارالحفاظِ آن پیوسته می باشد. یک صحن به گستردگی ۲۸۰۰ متر مربع دارااست و زیربنای آن ۹۴۰۰ متر مربع می باشد. بنای مسجد مشمولٔ ۴ ایوان بلندمرتبه و ۷ شبستان میباشد. گنبدخانه پشت حیاط مقصوره، با شبستانهای یک طبقه، نصیبهای متعدد مسجد را به هم پیوند می دهد. حیاط جنوبی، ایوان مقصوره اسم داراست و ایوان شمالی، دارای شهرت به تراس دارالسیاده میباشد. تراس شرقی، ایوان اعتکاف نامیده می شود و حیاط غربی، ایوان روحانی بهاء الدین نامگذاری شده است. مسجد چهار ایوانه می باشد و اصلی ترین آن جنوبی یا این که مقصوره میباشد که گنبد روی آن واقع گردیده و مناره های آن که از قدیمی ترین مناره هاست آن را از دیگر مساجد مستقل می سازد. مصالح و تزیینات فراوانی دست به دست هم داده اند تا این موسسه ی زیبا را به وجود آورده اند.. عواملی مثل تقارن، ریتم و رنگ، علاوه بر صورت آفرینی دارنده پیام میباشند و در بناهای اسلامی خصوصاً مسجد کاربرد فراوان دارا هستند. در مسجد گوهرشاد نحوه قرارگیری حیاط ها، مناره ها و رواق ها دارنده تقارن میباشند.
زمانی وارد مسجد گوهرشاد می شویم، بین تزیینات کاشی لبریز نقش و نگاری قرار میگیریم که در نظر اول کلیه آبی رنگ به لحاظ می رسند. ولی هرچه به دیواره های آن و حیاط ها مجاورت می شویم، تأثیر متفاوتی را شم می کنیم. این تأثیر شایسته ترین راهنما برای هنرمند هست که رنگ ها را چهطور در کنار هم قرار دهد تا جلوه ی بیشتری به شغل ببخشد. متأسفانه این جای با مجموع مختصات بارز، ناشناخته باقیمانده و هیچگاه پژوهش جامعی از بعدها هنری آن نشده است و به جرأت می قدرت خاطرنشان کرد پالت رنگی که در این مجموعه معرفی گردیده تا کنون حادثه نیفتاده میباشد و در صورتی اشکالاتی در آن مشاهده می شود قابل بخشودن میباشد.