معاش براساس خواستهها و ارزشهای بقیه افراد باعث میگردد که آدم استعدادها و مواهب و هدایای اختصاصی خود را کشف نکرده و از خویش مسافت بگیرد و با اینکه خدا گنجینه هر که را در درون وی بنیان، ولی آن شخص درپی ثروت گمشده سایر افراد میرود و در غایت دست خالی و افسرده در حالیکه سرمایه وجودی خود را از دست داده می باشد به انتهای روش میرسد و چیزی غیر از پوچی و مشقت از دفتر خاطراتش نمیخواند. کسی در قبال جامعه منفعل می گردد که در قبال نفس و هوس خویش باخت را پذیرفته باشد. البته وی تشریفات مشهد که بر نفس خود احاطه یافته، در مقابله با نحوههای خطا اجتماعی هم مصلحانه و شجاعانه میایستد و طریق دیگری را می یابد و میپیماید.
کلاً مساجد در طی تاریخ و به درجات مختلف، علاوه بر معبد و تشکیل نمازهای آدینه و جماعت، مکانی برای تشکیل جلسات دعوا و درس، تعلیمات فقاهتی و علمی، ایفا کارها قضایی، حل و فصل اختلافات، رسیدگی به کارها همگانی و عام المنفعه، دستگیری از مستمندان، محافظت بانک (بیت المال) بودند و بدین ترتیب گستره فرهنگی و اجتماعی مساجد بسیار چشمگیر بوده و انبوهی از پیامهای فرهنگی و اجتماعی از فراز منبر مساجد منتشر می شد.
در زمان حضرت فرستاده اکرم (r)، مسجد کانون توسعه و گسترش و پیشرفت تمدن بی نیاز اسلام بوده و اکثری از کارهای فرهنگی مسلمانها در مسجد انجام میگرفت. جمعاَ میتوان ذکر کرد که مقر فرهنگی و تدبیر بخشی اسلام از مساجد انجام شده و هستهٔ نخستین عملهای فرهنگی اسلام در مساجد درست شده میباشد. امروزه بعداز سپری شد 1400 سال، مساجد کارکرد فرهنگی خویش را از دست ندادهاند؛ بلکه بر حجم دامنهٔ آنان نیز افزوده شده است. رسول اکرم (r) دور و اطراف مساجد را تماماً یک گوشه و کنار فرهنگی میدانستند.
معاش براساس خواستهها و ارزشهای بقیه افراد باعث میگردد که آدم استعدادها و مواهب و هدایای اختصاصی خود را کشف نکرده و از خویش مسافت بگیرد و با اینکه خدا گنجینه هر که را در درون وی بنیان، ولی آن شخص درپی ثروت گمشده سایر افراد میرود و در غایت دست خالی و افسرده در حالیکه سرمایه وجودی خود را از دست داده می باشد به انتهای روش میرسد و چیزی غیر از پوچی و مشقت از دفتر خاطراتش نمیخواند. کسی در قبال جامعه منفعل می گردد که در قبال نفس و هوس خویش باخت را پذیرفته باشد. البته وی تشریفات مشهد که بر نفس خود احاطه یافته، در مقابله با نحوههای خطا اجتماعی هم مصلحانه و شجاعانه میایستد و طریق دیگری را می یابد و میپیماید.
کلاً مساجد در طی تاریخ و به درجات مختلف، علاوه بر معبد و تشکیل نمازهای آدینه و جماعت، مکانی برای تشکیل جلسات دعوا و درس، تعلیمات فقاهتی و علمی، ایفا کارها قضایی، حل و فصل اختلافات، رسیدگی به کارها همگانی و عام المنفعه، دستگیری از مستمندان، محافظت بانک (بیت المال) بودند و بدین ترتیب گستره فرهنگی و اجتماعی مساجد بسیار چشمگیر بوده و انبوهی از پیامهای فرهنگی و اجتماعی از فراز منبر مساجد منتشر می شد.
در زمان حضرت فرستاده اکرم (r)، مسجد کانون توسعه و گسترش و پیشرفت تمدن بی نیاز اسلام بوده و اکثری از کارهای فرهنگی مسلمانها در مسجد انجام میگرفت. جمعاَ میتوان ذکر کرد که مقر فرهنگی و تدبیر بخشی اسلام از مساجد انجام شده و هستهٔ نخستین عملهای فرهنگی اسلام در مساجد درست شده میباشد. امروزه بعداز سپری شد 1400 سال، مساجد کارکرد فرهنگی خویش را از دست ندادهاند؛ بلکه بر حجم دامنهٔ آنان نیز افزوده شده است. رسول اکرم (r) دور و اطراف مساجد را تماماً یک گوشه و کنار فرهنگی میدانستند.