ادله تقدس عدد هفت به جهت هفت اسمان و زمین، هفت سیاره ی منظومه ی خورشیدی به غیر از زمین، هفت گناه کبیره، شگفتیها هفتگانه و عروج مردان معبود به اسمان هفتم میباشد.در اسلام و قرآن هم هفت بدور طواف به دور منزل ی معبود، هفت شبانه روز بلای الهی به خاندان عاد، آفرینش زمین و اسمان تشریفات مشهد در هفت روز( روز هفتم روز استراحت) را داریم.
دلایل عدد چهل به دلایل پایین میباشد:
مقدس بودن عدد چهل هم دلایل گوناگون تاریخی و مذهبی داراست: فرستاده در سن چهل سالگی مبعوث گردیدهاست و حضرت موسی چهل روز در کوه معتکف بود تا الواح مقدس را اخذ داشت.قبیله بنی اسرائیل به جهت کفران نعمت و پرستش گوساله به چهل سال سرگردانی محکوم شدند.آفرینش بشر هم در طول چهل روز انجام یافته و به اتمام رسیده میباشد.همینطور سالکان هم برای ادراک معرفت الهی چهل روز به اعتکاف می پرداختند و اصطلاحا چله نشینی می کردند.
استدلال برگزاری مراسم سوگواری در سه روز نخستین بهاین استدلال میباشد که زرتشتیان معتقد بودند روح بعد از مرگ تا سه روز روی زمین باقی میماند و اتصال خویش را با بدن مراقبت می نماید.در بالا اسلام هم فرستاده در موردها بخش اعظمی برای تسلی دادن صحابه و یارانشان به نزد آنان می رفتند و خانواده هایشان را به طاقت و ادب دعوت می کردند و فرزندانشان را در آغوش می گرفتند و اعمال این عمل را تا سه روز پیشنهاد می کردند و به سه روز بردن خوراک برای خانواده ی متوفی تاکید می کردند.به همین ادله در سه روز اولیه مراسم سوگواری برای متوفی گرفته میشود و در نقطه پايان روز سوم بعدازظهر مهمانان بر راز مزار وی حاضر میشوند و با تلاوت فاتحه و طلب آمرزش مراسم را شکاف می نمایند.
در بعدازظهر روز ششم و روز سی و نهم بعداز مرگ متوفی نیز قوم و دور و بری ها بر مزار وی حاضر گردیده و با دادن خیرات و قرائت دعا وفاتحه برای وی طلب آمرزش و ادب می نمایند.کلیت مراسم سوگواری در اکثر شهرهای جمهوری اسلامی ایران به همین شکل میباشد.
ادله تقدس عدد هفت به جهت هفت اسمان و زمین، هفت سیاره ی منظومه ی خورشیدی به غیر از زمین، هفت گناه کبیره، شگفتیها هفتگانه و عروج مردان معبود به اسمان هفتم میباشد.در اسلام و قرآن هم هفت بدور طواف به دور منزل ی معبود، هفت شبانه روز بلای الهی به خاندان عاد، آفرینش زمین و اسمان تشریفات مشهد در هفت روز( روز هفتم روز استراحت) را داریم.
دلایل عدد چهل به دلایل پایین میباشد:
مقدس بودن عدد چهل هم دلایل گوناگون تاریخی و مذهبی داراست: فرستاده در سن چهل سالگی مبعوث گردیدهاست و حضرت موسی چهل روز در کوه معتکف بود تا الواح مقدس را اخذ داشت.قبیله بنی اسرائیل به جهت کفران نعمت و پرستش گوساله به چهل سال سرگردانی محکوم شدند.آفرینش بشر هم در طول چهل روز انجام یافته و به اتمام رسیده میباشد.همینطور سالکان هم برای ادراک معرفت الهی چهل روز به اعتکاف می پرداختند و اصطلاحا چله نشینی می کردند.
استدلال برگزاری مراسم سوگواری در سه روز نخستین بهاین استدلال میباشد که زرتشتیان معتقد بودند روح بعد از مرگ تا سه روز روی زمین باقی میماند و اتصال خویش را با بدن مراقبت می نماید.در بالا اسلام هم فرستاده در موردها بخش اعظمی برای تسلی دادن صحابه و یارانشان به نزد آنان می رفتند و خانواده هایشان را به طاقت و ادب دعوت می کردند و فرزندانشان را در آغوش می گرفتند و اعمال این عمل را تا سه روز پیشنهاد می کردند و به سه روز بردن خوراک برای خانواده ی متوفی تاکید می کردند.به همین ادله در سه روز اولیه مراسم سوگواری برای متوفی گرفته میشود و در نقطه پايان روز سوم بعدازظهر مهمانان بر راز مزار وی حاضر میشوند و با تلاوت فاتحه و طلب آمرزش مراسم را شکاف می نمایند.
در بعدازظهر روز ششم و روز سی و نهم بعداز مرگ متوفی نیز قوم و دور و بری ها بر مزار وی حاضر گردیده و با دادن خیرات و قرائت دعا وفاتحه برای وی طلب آمرزش و ادب می نمایند.کلیت مراسم سوگواری در اکثر شهرهای جمهوری اسلامی ایران به همین شکل میباشد.