بعداز ورود اسلام به کشورایران، دو تشریفات مشهد ادله اصلی، یعنی در آغاز ارتقاء و پیشرفت منابع فقه و علم ها مذهبی و کارکردهای اجتماعی آن و دوم رقابت های مذهبی، سیاسی موجب شکل گیری مکتب شد. فرصت غزنویان سنت تأسیس مکتب را سلاطین به حکام، وزیر ها و بزرگان ادامه دادند. فضای معماری مدرسه ها کهن هم زمان با تحولی که در معماری مساجد در عصر سلجوقیان وقوع پیوست، دگرگون شد و به صورت چهار ایوانی درآمد.
با ظهور اسلام در کشورایران تغییرات و تحولات عمیقی در طرز فراگیری و مواد آموزشی پدید آمد، دو دلیل تمایل شاید به مباحث مذهبی و فراگیری عمومی و همینطور تعریف و تمجید نظام آموزشی همگانی بیشتر در حوزه آموزش لهجه عربی و عبادات روزانه و قرائت قرآن باعث شد که مساجد تحت عنوان اولی پایگاههای اساسی نظام آموزشی به اکانت آیند .
کم کم و با تخصصی خیس شدن دروس و مباح، مسجد،مدرسه های به وجود موازات این تغییر تحول، تحولی کالبدی نیز پدیدآمد که به عبارتی تبدیل مساجد از یک ایوانی تا چهار ایوانی بود. به حیث میرسد این تغییر و تحول عملکردی نیز دراین سیر دگرگونی کالبدی تأثیرگذار بوده میباشد. مساجد، مدرسه های در واقعیت مدارسی در دل مساجد بودند که رواق ها و شبستان طبقه نخستین به نماز و به کار گیری مردم تخصیص داشت و حجره های طبقه دوم به طلاب و درس و دعوا همینطور ایوانهای دیگر نیز مدرسهای طلاب خصوصاً در ساعتها غیر عبادی به اکانت می آمدند.
از مدرسه های تاریخی اولیه اسلامی در کشورایران بنای قابل توجهی به جا نمانده میباشد سپری شد مجال و یورشهای مغول و تیمور موجب ویرانی بی نقص بعضا از شهرهای گران قدر و مرکز ها علمی و آموزشی اول سدههای اسلامی مانند نیشابور و ری میشود. کهن ترین مکتب جانور، مکتب فخریه سبزوار از فرصت فخرالدوله دیلمی ذکر میشود که تا به هم اکنون بارها تجدید بنا گردیده است.
بعداز ورود اسلام به کشورایران، دو تشریفات مشهد ادله اصلی، یعنی در آغاز ارتقاء و پیشرفت منابع فقه و علم ها مذهبی و کارکردهای اجتماعی آن و دوم رقابت های مذهبی، سیاسی موجب شکل گیری مکتب شد. فرصت غزنویان سنت تأسیس مکتب را سلاطین به حکام، وزیر ها و بزرگان ادامه دادند. فضای معماری مدرسه ها کهن هم زمان با تحولی که در معماری مساجد در عصر سلجوقیان وقوع پیوست، دگرگون شد و به صورت چهار ایوانی درآمد.
با ظهور اسلام در کشورایران تغییرات و تحولات عمیقی در طرز فراگیری و مواد آموزشی پدید آمد، دو دلیل تمایل شاید به مباحث مذهبی و فراگیری عمومی و همینطور تعریف و تمجید نظام آموزشی همگانی بیشتر در حوزه آموزش لهجه عربی و عبادات روزانه و قرائت قرآن باعث شد که مساجد تحت عنوان اولی پایگاههای اساسی نظام آموزشی به اکانت آیند .
کم کم و با تخصصی خیس شدن دروس و مباح، مسجد،مدرسه های به وجود موازات این تغییر تحول، تحولی کالبدی نیز پدیدآمد که به عبارتی تبدیل مساجد از یک ایوانی تا چهار ایوانی بود. به حیث میرسد این تغییر و تحول عملکردی نیز دراین سیر دگرگونی کالبدی تأثیرگذار بوده میباشد. مساجد، مدرسه های در واقعیت مدارسی در دل مساجد بودند که رواق ها و شبستان طبقه نخستین به نماز و به کار گیری مردم تخصیص داشت و حجره های طبقه دوم به طلاب و درس و دعوا همینطور ایوانهای دیگر نیز مدرسهای طلاب خصوصاً در ساعتها غیر عبادی به اکانت می آمدند.
از مدرسه های تاریخی اولیه اسلامی در کشورایران بنای قابل توجهی به جا نمانده میباشد سپری شد مجال و یورشهای مغول و تیمور موجب ویرانی بی نقص بعضا از شهرهای گران قدر و مرکز ها علمی و آموزشی اول سدههای اسلامی مانند نیشابور و ری میشود. کهن ترین مکتب جانور، مکتب فخریه سبزوار از فرصت فخرالدوله دیلمی ذکر میشود که تا به هم اکنون بارها تجدید بنا گردیده است.