مسجد جامع اصفهان یا این که مسجد جامع تشریفات مشهد یا این که مسجد آدینه (جمعه) که مسجد عتیق اصفهان نیز نامیده می شـود، یکی قدیمی ترین و مهمترین مساجد کشور ایران و شهر اصفهان میباشد.
آن چه که از معماری مسجد جامع اصفهان بر مکان باقیمانده میباشد مرتبط با عصر خلفای عباسی تا فرصت دیلمیان و نیز سلجوقیان، ایلخانان، مظفریان و صفویان اسـت که هر مورد در ایجاد کرد بخشی از آن شریک بوده اند. به جهت التفات فوق العاده زیاد مسجد و نقش سیاسی و مذهبی آن، هر حکومتی، نصیب هایی را به بنای مسجد اضافه کرد تا بتواند از خـود یـادگاری جاودان دراین سازه باقی بگذارد تا آیندگان را از ترازو قدرت خویش مطلع سازد.
مسجد جامع اصفهان با گستره ای موازی با ۲۳۰۰ متر مربع، تبارک ترین مسجد کشور ایران بهحساب میآید.
بنای اولیه مسجد عتیق اصفهان همانند دیگر مساجد نخستین از برنامه ای مستطیل صورت تشکیل شـده که دارنده شبستان های ردیف دار در پیرامون حیاطی تعالی بوده میباشد.
در دورانهای بعد از آن، مسجد به چهار ایوانی تبدیل شد؛ به این سیرتکامل فضای پیوسته و معمولی شبستانها و بین سراها با ایوانها و دو گنبد از هم گسسته شد.
کلی تریـن نمـونـه تقارن را می قدرت در پلان مسجد جامع اصفهان و نحـوه قرارگیـری عنصرها ساختمانی در پیرامون تراس مرکزی رویت کرد.
ایوانهای چهارگانه مسجد عتیق اصفهان در چهار جهت و در راس اضلاع چهارگانه تراس که با تزیینهای کاشی کاری با مقرنس های متفاوت پوشیده شـده اسـت، تقارن را در نقشـه مسجد نماد میدهد.
مسجد جامع اصفهان یا این که مسجد جامع تشریفات مشهد یا این که مسجد آدینه (جمعه) که مسجد عتیق اصفهان نیز نامیده می شـود، یکی قدیمی ترین و مهمترین مساجد کشور ایران و شهر اصفهان میباشد.
آن چه که از معماری مسجد جامع اصفهان بر مکان باقیمانده میباشد مرتبط با عصر خلفای عباسی تا فرصت دیلمیان و نیز سلجوقیان، ایلخانان، مظفریان و صفویان اسـت که هر مورد در ایجاد کرد بخشی از آن شریک بوده اند. به جهت التفات فوق العاده زیاد مسجد و نقش سیاسی و مذهبی آن، هر حکومتی، نصیب هایی را به بنای مسجد اضافه کرد تا بتواند از خـود یـادگاری جاودان دراین سازه باقی بگذارد تا آیندگان را از ترازو قدرت خویش مطلع سازد.
مسجد جامع اصفهان با گستره ای موازی با ۲۳۰۰ متر مربع، تبارک ترین مسجد کشور ایران بهحساب میآید.
بنای اولیه مسجد عتیق اصفهان همانند دیگر مساجد نخستین از برنامه ای مستطیل صورت تشکیل شـده که دارنده شبستان های ردیف دار در پیرامون حیاطی تعالی بوده میباشد.
در دورانهای بعد از آن، مسجد به چهار ایوانی تبدیل شد؛ به این سیرتکامل فضای پیوسته و معمولی شبستانها و بین سراها با ایوانها و دو گنبد از هم گسسته شد.
کلی تریـن نمـونـه تقارن را می قدرت در پلان مسجد جامع اصفهان و نحـوه قرارگیـری عنصرها ساختمانی در پیرامون تراس مرکزی رویت کرد.
ایوانهای چهارگانه مسجد عتیق اصفهان در چهار جهت و در راس اضلاع چهارگانه تراس که با تزیینهای کاشی کاری با مقرنس های متفاوت پوشیده شـده اسـت، تقارن را در نقشـه مسجد نماد میدهد.