مملوکيان نيز در اظهار و نماياندن صورت معماری اسلامی تشریفات مشهد مسجد خجسته الاقصی سهيم بودند و دومين جهش در پرورش و پيشرفت معماری بدست آنها صورت گرفت و در واقع متمم طرحهای قبلي بود و در اين مجال صورت معماری مقبره شريف که بيانگر اسلاميت مسجد مبارک الاقصی در طول اين زمانه ها هست ، تکميل گشت.
مملوکيان خلال احداث راهروها ، مدارس دينی ، منارهها و دربها ، نسبت به تجدید بنا گنبدها ، سقاخانهها و نيمکتها و محرابهای کنونی و منتشره درصحن مقبره شريف اقدام کردند.
همزمان با شکل گيری معماری مسجدالاقصی ، رتبه دينی آن در نزد مسلمانان که از قرآن کريم و احاديث شريف نشأت گرفته می باشد ، تبلور و عينيت يافت . يقيناً درصورتیکه اين سکو نبود ، قدس امروزه شاهد اين معماری وآبادانی در مسجدالاقصی عدم وجود.
مسلمانها از زمان فتح عمری ، به قصد زيارت و برگزاری مناسک در مسجدالاقصی و تبليغ دعوت اسلامی بار مسافرت میبستند . حتی شخص خليفه دوم تعدادی از صحابه خود را که در رکاب ايشان وارد قدس شده بودند ، موظف نمودند در بيت المقدس سکنی گزيده و ضمن وظايف اداری به دستور تعليم در مسجدالاقصی بپردازند . برای مثال اين صحابيون عباده بن الصامت (متوفی 34 هجری ) نخستين حکم دهنده در فلسطين و شداد بن أوس (متوفی 58 هجری) که هر دوی آن ها در بيت القدس دار فانی را وداع گفته و در حرم باب الرحمه واقع در بيرون از حصار شرقی مسجدالاقصی به خاک امانت شدند .
علمای اعلام ازگوشه و کنار و به منظور فراگيری علوم به قصد مسجدالاقصی عزيمت کردند که از آن گزاره مقاتل بن سليمان مفسر (متوفی 150 هجری) و امام اوزاعی بن عبدالرحمن بن عمر و فقيه اهل شام (متوفی 157 هجری) و امام سفيان الثوری پيشوای اهل عراق (متوفی 161 هجری) و امام ليث بن سعد فقید مصر (متوفی 175 هجری) و امام محمد بن إدريس شافعی از ائمه اربعه (متوفی 204 هجری) بودند .
مملوکيان نيز در اظهار و نماياندن صورت معماری اسلامی تشریفات مشهد مسجد خجسته الاقصی سهيم بودند و دومين جهش در پرورش و پيشرفت معماری بدست آنها صورت گرفت و در واقع متمم طرحهای قبلي بود و در اين مجال صورت معماری مقبره شريف که بيانگر اسلاميت مسجد مبارک الاقصی در طول اين زمانه ها هست ، تکميل گشت.
مملوکيان خلال احداث راهروها ، مدارس دينی ، منارهها و دربها ، نسبت به تجدید بنا گنبدها ، سقاخانهها و نيمکتها و محرابهای کنونی و منتشره درصحن مقبره شريف اقدام کردند.
همزمان با شکل گيری معماری مسجدالاقصی ، رتبه دينی آن در نزد مسلمانان که از قرآن کريم و احاديث شريف نشأت گرفته می باشد ، تبلور و عينيت يافت . يقيناً درصورتیکه اين سکو نبود ، قدس امروزه شاهد اين معماری وآبادانی در مسجدالاقصی عدم وجود.
مسلمانها از زمان فتح عمری ، به قصد زيارت و برگزاری مناسک در مسجدالاقصی و تبليغ دعوت اسلامی بار مسافرت میبستند . حتی شخص خليفه دوم تعدادی از صحابه خود را که در رکاب ايشان وارد قدس شده بودند ، موظف نمودند در بيت المقدس سکنی گزيده و ضمن وظايف اداری به دستور تعليم در مسجدالاقصی بپردازند . برای مثال اين صحابيون عباده بن الصامت (متوفی 34 هجری ) نخستين حکم دهنده در فلسطين و شداد بن أوس (متوفی 58 هجری) که هر دوی آن ها در بيت القدس دار فانی را وداع گفته و در حرم باب الرحمه واقع در بيرون از حصار شرقی مسجدالاقصی به خاک امانت شدند .
علمای اعلام ازگوشه و کنار و به منظور فراگيری علوم به قصد مسجدالاقصی عزيمت کردند که از آن گزاره مقاتل بن سليمان مفسر (متوفی 150 هجری) و امام اوزاعی بن عبدالرحمن بن عمر و فقيه اهل شام (متوفی 157 هجری) و امام سفيان الثوری پيشوای اهل عراق (متوفی 161 هجری) و امام ليث بن سعد فقید مصر (متوفی 175 هجری) و امام محمد بن إدريس شافعی از ائمه اربعه (متوفی 204 هجری) بودند .