4- متن عربی کتاب، به دست مولی محمد باقر مجلسی، (متوفای 1110 هجری) نرسیده، ولی ترجمهی فارسی آن به دست او رسیده [ بحار، ج 1، ص 42 ] و احادیث مربوط به قم را در جلد «السماء و العالم» از آن داستان کرده است [11]
5ـ سید نعمتالله جزائری، صاحب « انوار نعمانیه» (متوفای 1112 هجری) ترجمهی فارسی آن را دیده و روایت تاسیس مسجد مقدس جمکران تشریفات مشهد را با خط خود، از آن استنساخ کرده است (بحار، ج53، ص 254 ) .
6ـ طلبه فرزانهی علامه مجلسی، میرزا عبدالله افندی، (متوفای 1130 هجری) نسخهای از ترجمهی فارسی آن را در بیست باب، در قم مشاهده کرده و گزارش آن را در تایپ کردن گرانبهای خود آورده و تصریح کرده که این ترجمه، به سال 865 هجری، به امر خواجه فخرالدین ابراهیم، انجام یافته است .(ریاض العلماء، ج 1، ص 319 ).
7ـ سید امیر محمد اشرف ، معاصر و فراگیر علامه مجلسی، مالک کتاب « فضائل السادات »، (متوفای 1145 هجری) متن عربی آن را دیده و از آن نقل کرده است .(جنة الماوی، ص 47 ).
8 ـ سید محمد بن محمد بن هاشم رضوی قمی، به سال 1179 هجری، بنا به خواهش محمد باتقوا استاد قمی، کتابی دراین رابطه تایپ کردن کرده و آن را «خلاصة البلدان» نام نهاده است . این کتاب، احادیث مربوط به شرافت قم و تاریخچهی تاسیس مسجد مقدس جمکران را دربر دارااست .(الذریعه، ج 7، ص 216 ).
9ـ لایقی تامل میباشد که آقا محمد علی کرمانشاهی، فرزند وحید بهبهانی، (متوفای 1216 هجری) به متن عربی تاریخ قم دسترسی داشته و در کنارهی خود بر کتاب« انتقاد الرجال» تفرشی، گستردن فعلا «حسن بن مثله» و خلاصهی داستان تاسیس مسجد مقدس جمکران را به نقل از متن عربی آن آورده است .(بحار، ج 53، ص 234 ).
4- متن عربی کتاب، به دست مولی محمد باقر مجلسی، (متوفای 1110 هجری) نرسیده، ولی ترجمهی فارسی آن به دست او رسیده [ بحار، ج 1، ص 42 ] و احادیث مربوط به قم را در جلد «السماء و العالم» از آن داستان کرده است [11]
5ـ سید نعمتالله جزائری، صاحب « انوار نعمانیه» (متوفای 1112 هجری) ترجمهی فارسی آن را دیده و روایت تاسیس مسجد مقدس جمکران تشریفات مشهد را با خط خود، از آن استنساخ کرده است (بحار، ج53، ص 254 ) .
6ـ طلبه فرزانهی علامه مجلسی، میرزا عبدالله افندی، (متوفای 1130 هجری) نسخهای از ترجمهی فارسی آن را در بیست باب، در قم مشاهده کرده و گزارش آن را در تایپ کردن گرانبهای خود آورده و تصریح کرده که این ترجمه، به سال 865 هجری، به امر خواجه فخرالدین ابراهیم، انجام یافته است .(ریاض العلماء، ج 1، ص 319 ).
7ـ سید امیر محمد اشرف ، معاصر و فراگیر علامه مجلسی، مالک کتاب « فضائل السادات »، (متوفای 1145 هجری) متن عربی آن را دیده و از آن نقل کرده است .(جنة الماوی، ص 47 ).
8 ـ سید محمد بن محمد بن هاشم رضوی قمی، به سال 1179 هجری، بنا به خواهش محمد باتقوا استاد قمی، کتابی دراین رابطه تایپ کردن کرده و آن را «خلاصة البلدان» نام نهاده است . این کتاب، احادیث مربوط به شرافت قم و تاریخچهی تاسیس مسجد مقدس جمکران را دربر دارااست .(الذریعه، ج 7، ص 216 ).
9ـ لایقی تامل میباشد که آقا محمد علی کرمانشاهی، فرزند وحید بهبهانی، (متوفای 1216 هجری) به متن عربی تاریخ قم دسترسی داشته و در کنارهی خود بر کتاب« انتقاد الرجال» تفرشی، گستردن فعلا «حسن بن مثله» و خلاصهی داستان تاسیس مسجد مقدس جمکران را به نقل از متن عربی آن آورده است .(بحار، ج 53، ص 234 ).