گنبد مسجد در معماری اسلامی، معنایی از مقصود تشریفات مشهد و منزلت وصال به مقصود را داراست. معماران برای پیاده سازی گنبد و گلدسته که یکی بزرگترین راز پردازی ها در مساجد میباشد، رموز و دلایل خاصی را مطرح کرده اند؛ برخی میگویند که گنبد مسجد مانند: سرانسان میباشد و دو گلدسته، مانند دو دست که به موقعیت التجا و التماس و خواهش در کنار رمز، رو به اسمان و رو به ذات اقدس الهی بلند گردیده است؛ مانند هر که دست هایش را در جلوی رمز و شکل، حتی از راز فراتر برده میباشد و دعا می نماید.
فلسفه رنگ گنبد مسجد چیست؟
رنگ از انتشار نوروروشنایی نتیجه ها میشود و نمایانگر کثرتی میباشد که ارتباطی ذاتی با وحدت دارااست . از نگرش اندیشمندان هنر اسلامی ، رنگ سپید نشان وجود مطلق میباشد که خویش، سرمنشأ هستی به حساب می آید و رنگ سیاه که پوشش منزل کعبه میباشد نشانه اساسی بلندمرتبه و فراوجودی میباشد که منزل کعبه با آن رابطه داراست. رنگ های آبی رنگ، فیروزه ای و طلایی در نقاشی اسلامی و اهل ایران، جلوه هایی از معانی باطنی روان در بطن رنگ هایند.
مداقه و منزلت رنگ در معماری اسلامی آیتم اعتنا بدون نقص قرار گرفته میباشد مانند:
سبز رنگی میباشد وسط و معتدل. سبز ، رنگ تانی ، درنگ ، ادب و متانت خردمندانه میباشد. یک کدام از اصیل ترین رنگ های مطرح درهنر اسلامی رنگ فیروزه ای میباشد ، همینطور آبیرنگ لاجوردی هسته تمثیل مراقبه و مشاهده میباشد. آبیرنگ تکان دورانی دورنگرا داراست و به همین برهان دربین صورت های هندسی با دایره موافق و هماهنگ میباشد. به همین عامل آبیرنگ و سبز بیشتراز رنگهای دیگر در گنبد مسجد مستعمل میباشد.
گنبد مسجد در معماری اسلامی، معنایی از مقصود تشریفات مشهد و منزلت وصال به مقصود را داراست. معماران برای پیاده سازی گنبد و گلدسته که یکی بزرگترین راز پردازی ها در مساجد میباشد، رموز و دلایل خاصی را مطرح کرده اند؛ برخی میگویند که گنبد مسجد مانند: سرانسان میباشد و دو گلدسته، مانند دو دست که به موقعیت التجا و التماس و خواهش در کنار رمز، رو به اسمان و رو به ذات اقدس الهی بلند گردیده است؛ مانند هر که دست هایش را در جلوی رمز و شکل، حتی از راز فراتر برده میباشد و دعا می نماید.
فلسفه رنگ گنبد مسجد چیست؟
رنگ از انتشار نوروروشنایی نتیجه ها میشود و نمایانگر کثرتی میباشد که ارتباطی ذاتی با وحدت دارااست . از نگرش اندیشمندان هنر اسلامی ، رنگ سپید نشان وجود مطلق میباشد که خویش، سرمنشأ هستی به حساب می آید و رنگ سیاه که پوشش منزل کعبه میباشد نشانه اساسی بلندمرتبه و فراوجودی میباشد که منزل کعبه با آن رابطه داراست. رنگ های آبی رنگ، فیروزه ای و طلایی در نقاشی اسلامی و اهل ایران، جلوه هایی از معانی باطنی روان در بطن رنگ هایند.
مداقه و منزلت رنگ در معماری اسلامی آیتم اعتنا بدون نقص قرار گرفته میباشد مانند:
سبز رنگی میباشد وسط و معتدل. سبز ، رنگ تانی ، درنگ ، ادب و متانت خردمندانه میباشد. یک کدام از اصیل ترین رنگ های مطرح درهنر اسلامی رنگ فیروزه ای میباشد ، همینطور آبیرنگ لاجوردی هسته تمثیل مراقبه و مشاهده میباشد. آبیرنگ تکان دورانی دورنگرا داراست و به همین برهان دربین صورت های هندسی با دایره موافق و هماهنگ میباشد. به همین عامل آبیرنگ و سبز بیشتراز رنگهای دیگر در گنبد مسجد مستعمل میباشد.