مسلمانها که به اهميت و سکو رفيع مسجد الاقصی و بيت المقدس و همچنين رابطه آن با باورهای اسلامی واقف شدند ، در صدد ايجاد دگرگونی به سوی اسلاميت آن برآمدند.
فتح قدس به دست خليفه دوم درسال 15 هجری رخداد . خليفه دوم قدمت بن الخطاب با ورود مسالمت آميز خویش و از ضمن حمایت طومارای که به حفاظت طومار عمری موسوم گشت ، امنيت را برای عموم اين شهر به ارمغان آورد . اين مدرک بيانگر رابطه سياسی و حقانيت رسمی اسلام نسبت به قدس و فلسطين بود . بعداز آن تشریفات مشهد که خليفه مسلمانان کليدهای شهر قدس را از صفرنيوس اسقف اعظم روم دريافت داشت به حوزه بقعه شريف که در آن هنگام به ويرانهای بدل گردیده بود رفته و جايگاه صخره مبارکه را زيارت نمود و دستور پاکسازی بی نقص را دادند .
ايشان همچنين امر دادند مسجدی در قسمت جنوبی بقاع شريف تاسیس گردد . خليفه دوم قدمت بن خطاب در قدمبعدی به نظم و ساماندهی کارها شهر پرداخته و محضرهايی را دايرکردند و به پست و پیوندها سامان بخشيدند و يزيد بن ابی سفيان را به ولايت اين شهرگمارده و عباده بن الصامت را در مسند قضاوت نشاندند .
به عبارتی سیرتکامل که قدمت بن الخطاب و خلفای راشدين متعاقب ايشان در فتح بيتالمقدس و اسلاميت عملی مسجدالاقصی و ورود آنان در فرهنگ وتمدن سياسی اسلامی نقش مؤثری داشتند ، خلفا و امرای اموی نيز در صورت دهی نشانه فرهنگ وتمدن اسلامی آن سهيم بودند ، چه رتبه دينی و سياسی بيت المقدس و مسجدالاقصی را در آن برهه زمانی خاصه در پرتو باخت دو ابر اقتدار عجم و روم در ازای دولت تازه پای اسلامی به خیر درک کرده بودند .
مسلمانها که به اهميت و سکو رفيع مسجد الاقصی و بيت المقدس و همچنين رابطه آن با باورهای اسلامی واقف شدند ، در صدد ايجاد دگرگونی به سوی اسلاميت آن برآمدند.
فتح قدس به دست خليفه دوم درسال 15 هجری رخداد . خليفه دوم قدمت بن الخطاب با ورود مسالمت آميز خویش و از ضمن حمایت طومارای که به حفاظت طومار عمری موسوم گشت ، امنيت را برای عموم اين شهر به ارمغان آورد . اين مدرک بيانگر رابطه سياسی و حقانيت رسمی اسلام نسبت به قدس و فلسطين بود . بعداز آن تشریفات مشهد که خليفه مسلمانان کليدهای شهر قدس را از صفرنيوس اسقف اعظم روم دريافت داشت به حوزه بقعه شريف که در آن هنگام به ويرانهای بدل گردیده بود رفته و جايگاه صخره مبارکه را زيارت نمود و دستور پاکسازی بی نقص را دادند .
ايشان همچنين امر دادند مسجدی در قسمت جنوبی بقاع شريف تاسیس گردد . خليفه دوم قدمت بن خطاب در قدمبعدی به نظم و ساماندهی کارها شهر پرداخته و محضرهايی را دايرکردند و به پست و پیوندها سامان بخشيدند و يزيد بن ابی سفيان را به ولايت اين شهرگمارده و عباده بن الصامت را در مسند قضاوت نشاندند .
به عبارتی سیرتکامل که قدمت بن الخطاب و خلفای راشدين متعاقب ايشان در فتح بيتالمقدس و اسلاميت عملی مسجدالاقصی و ورود آنان در فرهنگ وتمدن سياسی اسلامی نقش مؤثری داشتند ، خلفا و امرای اموی نيز در صورت دهی نشانه فرهنگ وتمدن اسلامی آن سهيم بودند ، چه رتبه دينی و سياسی بيت المقدس و مسجدالاقصی را در آن برهه زمانی خاصه در پرتو باخت دو ابر اقتدار عجم و روم در ازای دولت تازه پای اسلامی به خیر درک کرده بودند .