معماری آرامگاه خیام برگرفته از معاش وی و فکرهای قدمت خیام میباشد
آرامگاه خیام از نگاه ابداع و ایجاد کرد تشریفات مشهد و معماری یکی مهم ترین ساختمان های مجال خویش میباشد. طول آن 22 متر و استخوان بندی اشبتنی با هسته ی فلزی میباشد
سه شخصیت اساسی و علمی خیام یعنی دانا بودن او به شعر، ریاضی و نجوم بر ایده اساسی پیاده سازی اثر گذار بود.
دایره کف، به ۱۰ بخش تقسیم شد بطوری که ساختمان بلند یادبود بر ۱۰ اساس بومی باشد؛ عدد ۱۰ اولی عدد دو رقمی ریاضی و اساس بخش اعظمی از اعداد میباشد.
در آرامگاه خیام از هر کدام از محور ها دو تیغه مورب به طرف بالا جنبش می نماید، به ترتیبی که با تقاطع این تیغه ها وسعت کلی ساختمان بلند در محیط ساخته میشود و زیرا تیغه ها مورب اند خطوط افقی آنان می بایست ناظر به اساس عمودی ساختمان بلند باشد.
پس تیغه ها به طور مارپیچ صورت به طرف بالاحرکت نمایند تا با هم تلاقی نمایند و از طرف دیگر راز در بیاورند که خویش یک صورت بغرنج ریاضی و هندسی میباشد. این صورت با عدد ۱۰ هر دو سمبل علم ریاضی خیام اند.
بر خورد تیغه ها با یکدیگر و فضاهای مالامال و خالی و بخصوص در بالاستاره های درهمی را به وجود میآورند که از لابلای آنها افق آبی رنگ نیشابور پیداست و به ندرت به طرف نوک گنبد ستاره ها خرد خیس میشوند و تا انتها یک ستاره پنج لبریز آنها را تکمیل نماید.ستاره ها و افق، اشاره به شخصیت نجومی خیام دارااست
عکس العمل تیغه ها با هم در آرامگاه خیام ۱۰ لوزی والا میسازند که بایستی با کاشی کاری لبریز شوند. شایسته ترین تزیین خویش رباعیات خیام بود که به طور خط شکسته و در هم به نحوه سیاه مشق های خطاطان بزرگی زیرا میر عماد و برخی استادان شکسته نویس با کاشی به طور نقوش انتزاعی سرتاسر لوزی ها را لبریز نماید.
در تاریخ معماری جمهوری اسلامی ایران این نخسین بار بود که خط شکسته نستعلیق در تزئینات یک سازه به شغل میرفت. از درون نیز همین لوزی ها مملو از شعر با نقش گل و برگ و پیچک، با کاشی معرق تزیین شدندو به طور کامل اشاره به شخصیت شعر سرا خیام دارا هستند
یک لوزی دیگر نیز در کنار لوزی بلندمرتبه تاسیس گردیده و در بالای لوزی دوم و در حدود نوک گنبد، لوزی سوم کوچکتری جای دارد. آحاد این شالودهها در نوک گنبد به هم لینک و پیوند می خورند و سقف گنبد آرامگاه خیام یا این که کلاهک گنبد را صورت میدهند. بیشتر بخشهای این سقف گنبد صورت به طور مشبک و توخالی میباشد که صورت ستارهای را به وجود میاورد که گشوده هم یادآور دانش نجوم خیام میباشد
به دور تا بدور ساختمان بلند آرامگاه خیام در نصیب اختلاف سطح چشمه سارها در حوالی یک دایره عظیم به راءس خویش ساختمان بلند ساخته شـد همـه از سنگ گرانیت با اجزا مثلثی صورت و تورفتگی و برون آمدگی هایی که تا اندازهای صورت چادر را تداعی میکنند و این اشاره بـه نـام خیام میباشد زیرا بابا خیام چادر دوز بود، اسم وی به همین مناسبت تعیین شد.
آبگینههای فیروزهای نیز که کلاً قسمتی از ستاره را به تعداد هفت مالامال علامت می دهند که هفت مالامال آن به مضمون هفت فلک، هفت افق و هفت تپه میباشد که گشوده به آسمان ها و نجوم اشاره دارااست از سایر رموز پیاده سازی آرامگاه خیام میباشد.
به صورت کلی آرامگاه خیام در یک درحال حاضر و هوای شاعرانه با درختان تنومند در حوالی ساخته شد. و همانگونه که خواست خویش خیام بوده به طور کامل گشوده میباشد و مزارش بهاران گل افشان در نصیب دیگر گلشن بناهای دیگری جهت کتابخانه و مهمانسرای موقت با ملحقات برای مستشرقین و محققین که مایل اند در محل اقامت کوتاه داشته باشند و از مجاورت در مجاورت آرامگاه و در فضای شاعرانه خلال عمل سود معنوی داشته باشند ساخته شد که از تفصیل جزئییات صرف حیث می گردد.
معماری آرامگاه خیام برگرفته از معاش وی و فکرهای قدمت خیام میباشد
آرامگاه خیام از نگاه ابداع و ایجاد کرد تشریفات مشهد و معماری یکی مهم ترین ساختمان های مجال خویش میباشد. طول آن 22 متر و استخوان بندی اشبتنی با هسته ی فلزی میباشد
سه شخصیت اساسی و علمی خیام یعنی دانا بودن او به شعر، ریاضی و نجوم بر ایده اساسی پیاده سازی اثر گذار بود.
دایره کف، به ۱۰ بخش تقسیم شد بطوری که ساختمان بلند یادبود بر ۱۰ اساس بومی باشد؛ عدد ۱۰ اولی عدد دو رقمی ریاضی و اساس بخش اعظمی از اعداد میباشد.
در آرامگاه خیام از هر کدام از محور ها دو تیغه مورب به طرف بالا جنبش می نماید، به ترتیبی که با تقاطع این تیغه ها وسعت کلی ساختمان بلند در محیط ساخته میشود و زیرا تیغه ها مورب اند خطوط افقی آنان می بایست ناظر به اساس عمودی ساختمان بلند باشد.
پس تیغه ها به طور مارپیچ صورت به طرف بالاحرکت نمایند تا با هم تلاقی نمایند و از طرف دیگر راز در بیاورند که خویش یک صورت بغرنج ریاضی و هندسی میباشد. این صورت با عدد ۱۰ هر دو سمبل علم ریاضی خیام اند.
بر خورد تیغه ها با یکدیگر و فضاهای مالامال و خالی و بخصوص در بالاستاره های درهمی را به وجود میآورند که از لابلای آنها افق آبی رنگ نیشابور پیداست و به ندرت به طرف نوک گنبد ستاره ها خرد خیس میشوند و تا انتها یک ستاره پنج لبریز آنها را تکمیل نماید.ستاره ها و افق، اشاره به شخصیت نجومی خیام دارااست
عکس العمل تیغه ها با هم در آرامگاه خیام ۱۰ لوزی والا میسازند که بایستی با کاشی کاری لبریز شوند. شایسته ترین تزیین خویش رباعیات خیام بود که به طور خط شکسته و در هم به نحوه سیاه مشق های خطاطان بزرگی زیرا میر عماد و برخی استادان شکسته نویس با کاشی به طور نقوش انتزاعی سرتاسر لوزی ها را لبریز نماید.
در تاریخ معماری جمهوری اسلامی ایران این نخسین بار بود که خط شکسته نستعلیق در تزئینات یک سازه به شغل میرفت. از درون نیز همین لوزی ها مملو از شعر با نقش گل و برگ و پیچک، با کاشی معرق تزیین شدندو به طور کامل اشاره به شخصیت شعر سرا خیام دارا هستند
یک لوزی دیگر نیز در کنار لوزی بلندمرتبه تاسیس گردیده و در بالای لوزی دوم و در حدود نوک گنبد، لوزی سوم کوچکتری جای دارد. آحاد این شالودهها در نوک گنبد به هم لینک و پیوند می خورند و سقف گنبد آرامگاه خیام یا این که کلاهک گنبد را صورت میدهند. بیشتر بخشهای این سقف گنبد صورت به طور مشبک و توخالی میباشد که صورت ستارهای را به وجود میاورد که گشوده هم یادآور دانش نجوم خیام میباشد
به دور تا بدور ساختمان بلند آرامگاه خیام در نصیب اختلاف سطح چشمه سارها در حوالی یک دایره عظیم به راءس خویش ساختمان بلند ساخته شـد همـه از سنگ گرانیت با اجزا مثلثی صورت و تورفتگی و برون آمدگی هایی که تا اندازهای صورت چادر را تداعی میکنند و این اشاره بـه نـام خیام میباشد زیرا بابا خیام چادر دوز بود، اسم وی به همین مناسبت تعیین شد.
آبگینههای فیروزهای نیز که کلاً قسمتی از ستاره را به تعداد هفت مالامال علامت می دهند که هفت مالامال آن به مضمون هفت فلک، هفت افق و هفت تپه میباشد که گشوده به آسمان ها و نجوم اشاره دارااست از سایر رموز پیاده سازی آرامگاه خیام میباشد.
به صورت کلی آرامگاه خیام در یک درحال حاضر و هوای شاعرانه با درختان تنومند در حوالی ساخته شد. و همانگونه که خواست خویش خیام بوده به طور کامل گشوده میباشد و مزارش بهاران گل افشان در نصیب دیگر گلشن بناهای دیگری جهت کتابخانه و مهمانسرای موقت با ملحقات برای مستشرقین و محققین که مایل اند در محل اقامت کوتاه داشته باشند و از مجاورت در مجاورت آرامگاه و در فضای شاعرانه خلال عمل سود معنوی داشته باشند ساخته شد که از تفصیل جزئییات صرف حیث می گردد.