زمان حکومت فرمانروا عباس صفوی تشریفات مشهد زمان طلایی مدل اصفهانی تحت عنوان “لبریز تزئین ترین” مدل معماری اهل ایران محسوب میگردد. به حکومت وصال سلسله صفوی در کشورایران موجب به وجود داخل شدن حکومتی شد که کشورایران پس از سلسله ساسانیان به خویش ندیده بود ، مذهب (شیعه) و تشکیلات ناشی از آن منجر شوید کهاین دولت بر مجموع شئون معاش عموم مسلط شود.
نقطع ی عطف تصاحب کردن حیات عقلی شیعه درین عصر که همراه با تجمع متفکران و اندیشمندان شیعه در مرکز ها عمده آن دوران به ویژه اصفهان و تبادل آراء و اذهان آن ها میباشد ، عصر جدیدی را در قضیه حکمت و فلسفه شیعه به یار و همدم داشت و جلوه ای از فرهنگ وتمدن را و درین مرز و بوم مبنا گذاری کرد.
درباره مدل معماری اصفهانی آن را به چهار زمان تقسیم کرده اند که زمان اولیه در طی حکومت صفوی یا این که معماری صفویه را عصر شکوفایی آن میدانند. طرحهای هنری اسلامی سیرتکامل ای از طراحیهای سنتی اهل ایران میباشند که در طول زیبایی و ملاحتی که در کاربردهای متنوع و بر سطح اثر ها و ابنیه گوناگون داراهستند.
معماری صفوی از یکسری قواعد واصول هنری و و ریاضی ها فرمی منفعت میبرند. گونه های خیر چندان غامض و نادر تنوعی از این سیرتکامل طرحها را درسایر کشورها و در کشورایران ما قبلی اسلام نیز می اقتدار کاوش کرد که در آنجا به مراد جداسازی قضیه و بستر فعالیت از کادرها و حاشیه ها یا این که در تزئینات نواری و خطی اثرها گوناگون سنگی ، چوبی ، شیشه و موازئیک و همینطور در قسمت هایی در باطن بناها مانند در، پنجره، سقف یا این که کف اتاق که مواد و مصالح بکار رفته برای پیاده سازی به پیروی از فرمهای هندسی میباشد بکار گرفته گردیده اند.
نقوش هندسی معماری صفویه بر مبنا تعبیرات و فرمهای مهم دایره ، مربع ، مثلث ، مستطیل ، لوزی ، ذوزنقه و … میباشد که با ابزارهای نقطه خط و سطح ساخته میگردد . این نقوش بغرنج و خوشگل ساختار معمولی ای داراهستند واز تکرار واحدهای دایره ، مربع ومثلث به دست میایند . آنانرا می قدرت صرفا با استعمال از پرگار و خط کش و فهمیدن نحوهی رسم مثلث ، مربع ، شش ضلعی ستاره و غیره ترسیم کرد .
در معماری صفوی از تکرار و تقسیمات آتی و اضافه کردن خطوط بدون واسطه و منحنی ، به طرحهای نامحدودی به وجود آوردند.نقوش هندسی از دیرباز آیتم دقت ایرانیان بوده و درخلق اثرها پرشکوه شان بعداز قرن پنجم هجری قمری به مداقه خاصی نیز رسید.
زمان حکومت فرمانروا عباس صفوی تشریفات مشهد زمان طلایی مدل اصفهانی تحت عنوان “لبریز تزئین ترین” مدل معماری اهل ایران محسوب میگردد. به حکومت وصال سلسله صفوی در کشورایران موجب به وجود داخل شدن حکومتی شد که کشورایران پس از سلسله ساسانیان به خویش ندیده بود ، مذهب (شیعه) و تشکیلات ناشی از آن منجر شوید کهاین دولت بر مجموع شئون معاش عموم مسلط شود.
نقطع ی عطف تصاحب کردن حیات عقلی شیعه درین عصر که همراه با تجمع متفکران و اندیشمندان شیعه در مرکز ها عمده آن دوران به ویژه اصفهان و تبادل آراء و اذهان آن ها میباشد ، عصر جدیدی را در قضیه حکمت و فلسفه شیعه به یار و همدم داشت و جلوه ای از فرهنگ وتمدن را و درین مرز و بوم مبنا گذاری کرد.
درباره مدل معماری اصفهانی آن را به چهار زمان تقسیم کرده اند که زمان اولیه در طی حکومت صفوی یا این که معماری صفویه را عصر شکوفایی آن میدانند. طرحهای هنری اسلامی سیرتکامل ای از طراحیهای سنتی اهل ایران میباشند که در طول زیبایی و ملاحتی که در کاربردهای متنوع و بر سطح اثر ها و ابنیه گوناگون داراهستند.
معماری صفوی از یکسری قواعد واصول هنری و و ریاضی ها فرمی منفعت میبرند. گونه های خیر چندان غامض و نادر تنوعی از این سیرتکامل طرحها را درسایر کشورها و در کشورایران ما قبلی اسلام نیز می اقتدار کاوش کرد که در آنجا به مراد جداسازی قضیه و بستر فعالیت از کادرها و حاشیه ها یا این که در تزئینات نواری و خطی اثرها گوناگون سنگی ، چوبی ، شیشه و موازئیک و همینطور در قسمت هایی در باطن بناها مانند در، پنجره، سقف یا این که کف اتاق که مواد و مصالح بکار رفته برای پیاده سازی به پیروی از فرمهای هندسی میباشد بکار گرفته گردیده اند.
نقوش هندسی معماری صفویه بر مبنا تعبیرات و فرمهای مهم دایره ، مربع ، مثلث ، مستطیل ، لوزی ، ذوزنقه و … میباشد که با ابزارهای نقطه خط و سطح ساخته میگردد . این نقوش بغرنج و خوشگل ساختار معمولی ای داراهستند واز تکرار واحدهای دایره ، مربع ومثلث به دست میایند . آنانرا می قدرت صرفا با استعمال از پرگار و خط کش و فهمیدن نحوهی رسم مثلث ، مربع ، شش ضلعی ستاره و غیره ترسیم کرد .
در معماری صفوی از تکرار و تقسیمات آتی و اضافه کردن خطوط بدون واسطه و منحنی ، به طرحهای نامحدودی به وجود آوردند.نقوش هندسی از دیرباز آیتم دقت ایرانیان بوده و درخلق اثرها پرشکوه شان بعداز قرن پنجم هجری قمری به مداقه خاصی نیز رسید.